Breaking News
Loading...
duminică, 8 iunie 2014










Culturi materiale ale omului preistoric pe teritoriul Ucrainei





    Autor: Motea Ion



















                                                 

Cuprins

Introducere....................................................................................................
Cultura Tripoli...............................................................................................
Cultura Serednostohivska..............................................................................
Cultura Yamna...............................................................................................
Omul de Neanderthal.....................................................................................
Bibliografie....................................................................................................





















    Introducere

  Preistoria este consemnată ca prima epocă din istoria societății umane.
Preistoria este prima perioadă de dezvoltare umană.  Acesta constituie primele momentele de apariție a omului primitiv,dezvoltarea și îmbunătățirea instrumentelor de producție, metode de obținere a produselor alimentare, formarea societății umane, cea mai veche forma de organizare a acesteia și apariția primelor civilizații.
Prezenta lucrare face referire la cultura materială a omului preistoric de pe teritoriul Ucrainei. În perimetrul Ucrainei cele mai însemnate relicve arheologice au aparținut culturilor Tripoli sau cultura Cucuteni-Tripoli, cultura Serednostohivska și cultura Yamna.
Apariția omului preistoric pe teritoriul Ucrainei este strâns legată de dezvoltarea glaciatiunii continentale care a condus la o împuținare a resurselor de de hrană pe continentul european, astfel omul s-a retras în partea de sud-est a Europei unde a găsit un mediu prielnic de a locui.
O altă ipoteză despre apariția omului preistoric pe teritoriul Ucrainei este legată de sosirea populaților indo-europene în aceste locuri ce conferă resursele necesare pentru a hrănii o întreagă comunitate, ce a prosperat si a dat pentru omenire o vastă cultură materială, deadreptul fascinantă pentru acele vremuri.
Bogăția materială oferită de omul preistoric, rămâne un dar neprețuit pentru orice nație care îl are. Rămâne la alegerea noastră ce facem cu acest dar, ori lăsam trecutul umanității în pământ ori îl aducem la lumina Soarelui pentru al venera așa cum trebuie.













Cultura Tripoli

Cultura Tripoli sau cultura Cucuteni-Tripoli a avut varta între apele Dunării și Niprului - în Ucraina (Tripoli), în Moldova, estul România (Cucuteni), precum și în Ungaria.
Cercetătorul Tatjana Passek distinge trei mari perioade de dezvoltate a culturii Tripoli.
Stadiu incipient (Tripoli A) Mileniu al V-lea până la-a doua jumătate a mileniului IV î.Hr.      Locuinte - adăposturi și mici .Unelte din silex, piatră, corn și os; produse din cupru mici (sule, carlige de pescuit, ornamente). În Bucătărie era folosită ceramică, amestec de argilă , nisip (oale, străchini), ornamentate  cu diferite desene. Au fost găsite mai multe figurine înfățișând o femeie șezând ( Nezvisko ) ,și câteva figurine ce reprezintă animale.
Etapă medie (Tripoli B - Tripoli C1) - mijlocul IV mileniu î.Hr.. e. -3200-3150 ani.     Mai multe așezări fortificate încercuite de șanțuri, suprafață mai mare de așezări, uneori locuințele erau construite într-un cerc. Există case cu două etaje. Case cu un acoperiș fronton și ferestre rotunde. Apar ateliere pentru fabricarea de arme. Începe producția de materii prime de cupru (minereuri și cupru nativ), precum și topirea metalelor în teritoriul dintre Nistru și Nipru. Creșterea numărului și a gamei de produse de cupru (topoare, cuțite, pumnale, adzes, sule, ornamente). Apare ceramica pictată, ceramica de bucătărie este diferită, prin ornamentarea cu scoici. Schimbarea formei de statui - figura în picioare, cu un cap rotund, femei și bărbați împreună,etc.
Stadiu avansat (Tripoli C2) - 3150 – 2605. zona de cultură Tripoli se extinde prin triburile din nord și de est. Mici așezări sunt situate pe locurile fortificate. Continuă să se dezvolte mineritul și prelucrarea metalelor. Reducerea numărului de ustensile ceramice pictate apare forma rotunjită cu nisip si scoici zdrobite, cu ornamente pe marginea vaselor  (incretituri, printuri, coarda, pori). Prelucrarea îmbunătățirii de cremene și topoare. Așezăminte subterane cunoscute ca și movile funerare. În Podneprovje s-au găsit rămățițe de oameni înmormântați prin ritual de incinerare. Articole funerare  seceri, topoare de luptă , ciocane, pumnale de cupru, sule, cuțite, bijuterii - bratari, pronizi, cupru, piatra si margele de sticla; ceramică - amfore globular, boluri, castroane, figurine antropomorfe. După Tatjana Passek (1949).

  Fig.1.Situri arheologice ale culturii Tripoli în Ucraina                                                            Sursa: http://ru.wikipedia.org/wiki/Трипольская_культура


Fig.2.Raspindirea-Culturii Cucuteni-Tripoli

O vastă dezvoltare în cultura Tripoli a atins prelucrarea ceramicii. Vasele sunt de diferite forme şi foarte frumos ornamentate cu desene în culori. Pentru a o face mai rezistentă, olarii ardeau ceramica în cuptoare. Culorile predominante pe ceramică sunt roşul, albul şi negrul.
Figura 3.  Bernovo Luka.  Lut figurine antropomorfe 1 - materiale de suprafață (a - vedere din față, b - vedere din spate);  2 - Excavarea II.  semi-dugouts 2 (a - vedere din față, b - vedere din spate);  3 - Excavarea II, semi-dugouts 2 (a - vedere din față, b - vedere laterală, în - vedere din spate).                                                                                                                                      


                            
                 Figura 4.  Soloncheny I. gaseste din săpături II (1952) și IV (1953) 1, 2 - antropomorf Figurina de lut (1 - vedere laterală, 2 - vedere din față);  3 - undiță cupru;  4 - vârful canini;  5, 7 - cupe de lut;  6 - vas gol pe suport;  8-10 - vase în formă de pară;  11, 13 - Containere cu un ornament de fluiere fine și mor;  12 - model de lut semi-adăposturi (1, 2, 4-10 - de la sol locuințele din chirpici, în excavații IV;? 3, 11-13 - la semi-dugouts 1, excavare II).                                                            Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm



Fig.5  Polivanoff-yar.  Ceramică, oase 1 - Figurina de lut antropomorfe de la Dugout 10 (a - vedere din față, b - vedere laterală);  2 - un cârlig de os 10 de la banca de rezerve;  3 - pieptene 11 din Dugout (toate descoperirile - de la orizont II).                                                                                       Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm


                                                                  
Fig.6.  Vyhvatintsy.  Îngroparea 42 1 (a, b, c), 2 (a, b, c) - lut figurine antropomorfe;  3 (a, b, c). Usatovskogo;  4 - castron cu vopsit;  5 - un vas cu un amestec de coji de masă                                                                                                                                                        Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm



Fig.7.  Volodymyrivka.  Sape corn de cerb                                                                                        Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm




Fig.8.  Volodymyrivka.  Figurine de lut pictate.                                                                                        Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm


        Fig.10.  Popudnya: 1-3 - case model de lut                                                                               Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm


Fig.11.  Kolomiyschina I. Reconstrucție de așezări                                                                            Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm


Fig.12.  Kolomiyschina I. reconstrucția locuințelor                                                                            Sursa: http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm




Fig.13. Unelte folosite în activitatea agricolă

Fig.14. Podoabe confecționate din oase de animale.
Cultura materială oferită de civilizația preistorică Tripoli, ne dă din punct de vedere cultural al simbolurilor ornamentale o gamă foarte vastă de desene ce au devenit reprezentative pentru cultura Tripoli. În principal aceste desene ornamentale erau folosite pentru a înfrumuseța vasele de ceramică dar și podoabele folosite de femei.


                           Fig.15. Simboluri reprezentative  a culturii Tripoli



                                                 Fig.16. Modele decorative expuse pe ceramică                                                                   Sursa: http://www.livemaster.ru/topic/473643-nasledie-kukuten-tripolskoj-kultury



                 Fig.17. Elemente decorative folosite în cadrul ornamentarii a diverselor obiecte                                                                                                                                                 Sursa: http://www.livemaster.ru/topic/473643-nasledie-kukuten-tripolskoj-kultury




Fig.18.Vase din ceramică decorate cu diferite simboluri ce aparțin culturii Tripoli                                      
Sursa: http://www.livemaster.ru/topic/473643-nasledie-kukuten-tripolskoj-kultury


Cultura Serednostohivska

Cultura Serednostohivska a fost datata de la mijlocul mileniului III î.Hr, în zonele de stepă a Niprului-Azov, în bazinul de Seversky Doneț și în josul Donului.
 Întrucât  condiții de deșert mai potrivite pentru creșterea vitelor, acesta este fundamentul serednostohivtsiv economiei.
        Fig.19.Arealul culturii Serednostohivska                                                                                           Sursa:http://khortitsa.org/serednostohivska-kultura/&usg=ALkJrhg-_Ty2Lr2Ci9TBxVz46_OaitlwPw       

Cultura materială a Culturii Serednostohivska a fost bazată pe confecționarea uneltelor pentru vânat dar și alte acțivități, din oase de animale, piatră și lemn. Se preocupau și de prelucrarea lutului din care se prelucra vase.



  Fig.20. Unelete prelucrate din oase de animale.                                                                            Sursa: http://khortitsa.org/serednostohivska-kultura/&usg=ALkJrhg-_Ty2Lr2Ci9TBxVz46_OaitlwPw                     

                                                    
          Fig.21. Vas de ceramică din zona bazinului Doneț.                                                                Sursa: http://ukrmap.su/ru-wh6/1103.html


     Fig.22. Vas de ceramică aparținând culturii Serednostohivska                                                    Sursa: http://ukrmap.su/ru-wh6/1103.html



                                                 Fig.23. Ac confecționat din fildeș                                                                   Sursa: http://ukrmap.su/ru-wh6/1103.html       
                                                                             

Cultura Yamna
Cultura Yamna este una dintre ultimele culturi de la sfârșitul epocii de cupru (calcolitică) și la începutul epocii bronzului din regiune Bug , Nistru , Ural (în zona de stepă pontică, Caspică ). Această cultură a fost predominant nomazi , dar ceva a practicat agricultura în apropierea râurilor și unele forturi (fortificatii).
Principalele caracteristici ale acestei culturi sunt înhumările în curgane ( tumuli ) în groapă tip morminte în care trupul neînsuflețit era introdus în poziția culcat pe spate , cu genunchii îndoiți. Cadavrele au fost acoperite cu ocru.  
 Cele mai vechi vestigii ce aparțin culturii materiale,găsite în Europa de Est, un coș cu roți a fost găsit în Kurgan Storozhova Mohyla ( Dnipropetrovsk , în Ucraina ), care a fost realizat de către persoane aparținând culturii Yamna. Au fost descoperite vase de lut, podoabe și diverse unelte folosite la vânătoare dar și la alte activități. Un sanctuar de sacrificiu a fost  descoperit recent în Luhansk este construit pe un deal, unde s-au practicat sacrificii umane. JP Mallory ,(1997).

                                Fig.24. Arealul Culturii Yamna                                                                                        Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna

                                Fig.25. Amforă descoperit în timpul săpăturilor                                        Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna


                     Fig.26. Amforă descoperit în timpul săpăturilor                                                             Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna
  Fig.27.Ornamente și obiecte (oase și dinți canini) găsite în timpul săpăturilor.                                         Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna


        Fig.28. Obiecte ce aparțin culturii Yamna găsite în timpul săpăturilor                                                    Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna    


Fig.29.  Obiecte ce aparțin culturii Yamna găsite în timpul săpăturilor                                                                                  Sursa: http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_yamna                           


Omul de Neanderthal
Omul de Neanderthal a fost prezent și pe teritoriul Ucrainei unde a lăsat în urma sa, câteva obiect ce aparțin culturii materiale a acestuia. Pietre șefluite ce erau folosite la vânătoare dar și la prepararea hranei. În timpul săpăturilor arheologice au fost descoperite numeroase vestigii ce reprezentau locuințele unde trăiau.

       Fig.30. Instrumente ce aparțin omului de Neanderthal                                                         Sursa: http://blogs.korrespondent.net/blog/users/3250378-naidavnishi-poselennia-pervisnoi-luidyny-na-terytorii-ukrainy


Fig.31. Modelul de locuință în care trăia Omul de Neanderthal                                                    Sursa: http://blogs.korrespondent.net/blog/users/3250378-naidavnishi-poselennia-pervisnoi-luidyny-na-terytorii-ukrainy                                                        









Bibliografie

1.JP Mallory , "cultura Yamna" în Enciclopedia culturii indo-europene ("Enciclopedia culturii indo-europene").  Fitzroy Dearborn, 1997
2.Passek TS,Periodizării așezări tripalia, Ed, Editorialul Stința,Moscova,1949
3. Passek TS,scurt eseu  123, Monumente de vârstă  Eneolitic și bronz .Ed, Editorialul Stința,Moscova 1970.
*http://study.academia.in.ua/mod/book/view.php *http://www.moldovenii.md/ru/section/220/content/873
*http://ru.wikipedia.org/wiki/Трипольская_культура
*http://kirsoft.com.ru/mir/KSNews_405.htm
*http://www.livemaster.ru/topic/473643-nasledie-kukuten-tripolskoj-kultury
*http://ukrmap.su/ru-wh6/1103.html
*http://ukrmap.su/program2009/uh7/7_02_en.htm
*http://ukrmap.su/en-uh7/275.html
* http://blogs.korrespondent.net/blog/users/3250378-naidavnishi-poselennia-pervisnoi-luidyny-na-terytorii-ukrainy

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu